Es denkt nicht, es fühlt nicht, es gibt nicht auf. Es folgt. Wobei es nicht jedem folgt, sondern immer nur einer einzelnen Person – und diese Person ist gerade Jay. Es folgt ihr, weil sie mit Hugh geschlafen hat. Sie hat sich bei ihm angesteckt. Es handelt sich um einen sexuell übertragbaren Fluch, den man nur wieder los wird, wenn man ihn auf eine andere Person überträgt. Immerhin war Hugh so nett, Jay nach dem Sex über den Fluch aufzuklären: Es kann die Gestalt dir bekannter aber auch unbekannter Personen annehmen, nur du kannst es sehen, es rennt nicht, aber es bewegt sich entschlossen auf dich zu – und wenn es dich zu fassen bekommt, dann bist du tot.

«It Follows» ist der zweite Spielfilm des amerikanischen Regisseurs David Robert Mitchell, dessen Debüt «The Myth of the American Sleepover» vor fünf Jahren in die Kinos kam. Die Low-Budget-Produktion erzählte vom Sommer einer Gruppe von Teenagern in den endlosen Vorstädten Detroits, ihren Sorgen und Nöten, der Suche nach Liebe. «It Follows» ist quasi die albtraumhafte inoffizielle Fortsetzung. Ein Coming-of-Age-Drama, in dem nicht nur das Erwachsenwerden den Figuren auf den Pelz rückt. Aber Mitchell lässt sich Zeit. Mit der ersten, in einem einzigen Rundumschwenk fast angeberhaft perfekt gedrehten Szene, setzt er den Ton. Ein Mädchen rennt im Morgengrauen erst panisch auf die Strasse, dann zurück ins Elternhaus, um wenige Sekunden später aus der Tür herauszustürmen, sich ins Auto zu setzen und mit quietschenden Reifen vor der unsichtbaren Gefahr davonzurasen.

Wie sonst nur John Hughes und Larry Clark besitzt Mitchell das seltene Talent, Jugendliche glaubwürdig als Jugendliche zu inszenieren, aber ihm gelingt es auch, mit Bildern Spannung zu erzeugen, in denen nicht einmal besonders viel passiert. Die Kamera ist unablässig dabei, die Umgebung abzusuchen, im Hintergrund vielleicht eine Person in den Fokus zu nehmen, so dass man als Zuschauer ständig mit der Frage beschäftigt ist, ob es sich einfach nur um einen harmlosen Passanten handelt oder den anhänglichen Dämon. Was nicht heissen soll, dass der Grusel überschaubar wäre. «It Follows» ist über weite Strecken geradezu nervenzerfetzend. Jay steuert zielsicher auf den Nervenzusammenbruch zu, was von dem fantastischen, ebenfalls deutlich an John Carpenter angelehnten Soundtrack von Disasterpeace bestens unterstrichen wird. Was kann man tun? Wohin soll man flüchten? Wie lautet die Lösung?

IT FOLLOWS - Official Trailer
IT FOLLOWS - Official Trailer

For jeg blir alltid spurt om hva den enkleste måten å investere i Bitcoin er: med appen relé Det kan gjøres i noen få trinn og uten komplisert registrering. Ingen har tilgang til din Bitcoin bortsett fra deg. Med henvisningskoden REL105548 Gebyrene dine reduseres med 0,5 %.

Psst, følg oss upåfallende!

Mer for deg:

Støtt oss!

 
«Dravens Tales from the Crypt» har vært fortryllende i over 15 år med en smakløs blanding av humor, seriøs journalistikk – for aktuelle hendelser og ubalansert reportasje i pressepolitikken – og zombier, garnert med mye kunst, underholdning og punkrock. Draven har gjort hobbyen sin til et populært merke som ikke kan klassifiseres.

Bloggen min var aldri laget for å spre nyheter, enn si å bli politisk, men med aktualitet kan jeg bare ikke la være å fange opp informasjon her som ellers er sensurert på alle andre kanaler. Jeg er klar over at designsiden kanskje ikke virker "seriøs" for mange i denne forbindelse, men jeg vil ikke endre dette for å glede "mainstream". Alle som er åpne for ikke-statskompatibel informasjon ser innholdet og ikke emballasjen. Jeg har prøvd nok å gi folk informasjon de siste 2 årene, men la raskt merke til at det aldri spiller noen rolle hvordan det "pakkes", men hva den andres holdning til det er. Jeg vil ikke ha honning på munnen til noen for å møte forventningene på noen måte, så jeg vil beholde dette designet fordi jeg forhåpentligvis på et tidspunkt vil kunne slutte med disse politiske uttalelsene, fordi det ikke er målet mitt å fortsette slik for alltid ;) Jeg lar det være opp til alle hvordan de takler det. Du må gjerne kopiere og distribuere innholdet, bloggen min har alltid vært under WTFPL lisens.

Det er vanskelig for meg å beskrive hva jeg faktisk gjør her, DravensTales har blitt en kulturblogg, musikkblogg, sjokkblogg, teknologiblogg, skrekkblogg, morsom blogg, en blogg om funnet gjenstander på internett, internett bisarr, søppelblogg, kunstblogg, varmtvannsbereder, tidsåndsblogg gjennom årene , Skrapblogg og grabbag-blogg ringt. Alt som er riktig ... - og likevel ikke. Hovedfokuset for bloggen er samtidskunst, i ordets bredeste forstand.

For å sikre driften av siden er du velkommen til Gi en donasjon med kredittkort, Paypal, Google Pay, Apple Pay eller direkte belastning/bankkonto. Tusen takk til alle lesere og støttespillere av denne bloggen!
 


Vi blir sensurert!

Innholdet vårt er nå fullstendig sensurert. De store søkemotorene ble bedt om å fjerne artiklene våre fra resultatene. Bli hos oss Telegram i kontakt eller abonner på vårt nyhetsbrev.


Nei takk!